Etykiety produktów spożywczych

W ostatnim czasie rośnie wśród społeczeństwa świadomość konieczności czytania etykiet. Zawierają one podstawowe informacje o produkcie oraz co najważniejsze, jego skład. Na nasze szczęście, prawo reguluje to, co producent powinien umieścić na etykiecie. Warto posiadać taką wiedzę, żeby ustrzec się przed oszustami. Na co więc zwracać uwagę?

etykiety produktów spożywczych

W ostatnim czasie rośnie wśród społeczeństwa świadomość konieczności czytania etykiet. Zawierają one podstawowe informacje o produkcie oraz co najważniejsze, jego skład. Na nasze szczęście, prawo reguluje to, co producent powinien umieścić na etykiecie. Warto posiadać taką wiedzę, żeby ustrzec się przed oszustami. Na co więc zwracać uwagę?

>> Sprawdź dział: Lifestyle

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r., szczegółowo określa to, jakie informacje muszą znaleźć się na etykiecie, w jaki sposób powinny być przedstawione oraz jakich sformułowań nie można stosować:

 

  • Nazwa – musi być zgodna z nazwa przewidzianą w przepisach. Co to oznacza dla nas? Pewność, że widząc napis CZEKOLADA, mamy do czynienia z prawdziwą czekoladą, a nie wyrobem czekoladopodobnym. W przypadku, gdy nazwa prawna nie istnieje, należy zastosować nazwę zwyczajową, która konkretnie określi, z jakim produktem mamy do czynienia np. kaszanka, żurek.
  • Składniki – spis powinien rozpoczynać się od składników, których jest najwięcej, w kolejności malejącej. W przypadku, gdy do produkcji użyto składnika złożonego, również należy podać jego szczegółowy skład.
  • Miejsce pochodzenia – konieczny do podania w przypadku, gdy brak tej informacji wprowadzi konsumenta w błąd.
  • Wielkość czcionki – małe litery powinny mieć minimalną wysokość 1,2 mm. Koniec z informacjami podawanymi tak małym drukiem, że nikt nie jest w stanie odczytać ich gołym okiem.
  • Informacje o alergenach – w spisie składników produktu, muszą być wyraźnie wyszczególnione alergeny. W taki sposób, aby konsument bez problemu mógł dotrzeć do tej informacji – czcionką wyraźnie różniącą się od pozostałych napisów (wielkością, barwą, stylem). W dzisiejszych czasach, gdy znaczna część Polaków cierpi na alergie pokarmowe, rozwiązanie takie bardzo ułatwia wybór odpowiednich produktów oraz minimalizuje możliwość spożycia alergenu – zwłaszcza przez dzieci.
  • Producent – nazwa firmy oraz dokładny adres.
  • Dostępność – wszystkie informacje muszą być przedstawione w sposób zrozumiały dla konsumenta.
  • Sposób przedstawienia – etykieta musi być wyraźna, czytelna , trwała – napisy nie mogą być ścieralne i koniecznie umieszczone w widocznym miejscu. Główna zasada jest taka, że gdy klient weźmie do ręki opakowanie, powinien jednym ‚rzutem oka’ bez problemu odnaleźć WSZYSTKIE konieczne informacje.
  • Nie może wprowadzać w błąd – nie można manewrować nazwą bądź obrazkami na opakowaniu, aby błędnie przekonać konsumenta o właściwościach produktu, jego pochodzeniu, składników, trwałości. Np. nie można nazwać produktu czekoladopodobnego EKSKLUZYWNA (nazwa sugeruje czekoladę dobrej jakości), albo umieścić na opakowaniu zdjęcia pomarańczy na cukierkach, które ich nie zawierają.
  • Właściwości produktu – nie można bezkarnie umieszczać niepotwierdzonych informacji na temat działania produktu. Oraz podkreślać właściwości, które nie są szczególne i każdy inny produkt tego rodzaju je posiada np. ‚Olej roślinny niezawierający cholesterolu’.
  • Nie można przypisywać produktowi żywnościowemu właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia.
  • Termin przydatności – data minimalnej trwałości albo data przydatności do spożycia (po jej przekroczeniu, produkt nie może zostać spożyty).
  • Warunki przechowywania.
  • Sposób przygotowania – konieczny do podania w przypadku, gdy brak tej informacji może spowodować niewłaściwe wykorzystanie produktu.
  • Masa netto lub ilość opakowań jednostkowych.
  • Nr partii produkcyjnej.
  • Wartość odżywcza – obowiązek podawania wartości odżywczej na produktach wchodzi w życie z dniem 13.12.2016
Wszystkie te wymogi mają za zadanie ochronę konsumenta. Minimalizują możliwość oszustw producentów i manipulowanie naszą niewiedzą. Mając świadomość tych przepisów możemy łatwiej wyłapać, który z producentów uchyla się od wymogów – czyli zapewne, ma coś do ukrycia.
Produkty takich firm radzę omijać szerokim łukiem.

 

Polecamy również: etykiety produktów spożywczych
etykiety produktów spożywczych

Podobne

DODAJ KOMENTARZ