Jesienno-zimowa dieta, czyli zdrowie na talerzu

Wiosną i latem łatwiej nam pamiętać o jedzeniu warzyw i owoców, a przy tym są one bardziej dostępne. Schody zaczynają się w sezonie jesienno-zimowym. Co więc powinno gościć na talerzach, aby utrzymać dobre zdrowie?

Jesienno-zimowe menu – co w jego składzie?

Dlaczego to właśnie jesienią powinniśmy szczególnie dbać o dietę (chociaż wiadomo, należy zdrowo odżywiać się przez cały rok)? Podstawowym i jednym z najważniejszych powodów jest ten, że nasz organizm jest znacznie bardziej narażony na działanie wirusów oraz bakterni aniżeli latem.

Produkty spożywane jesienią powinny być bogate w:

– zdrowe tłuszcze odpowiedzialne za obniżenie złego cholesterolu,
– mało nasycone kwasy tłuczowe pomocne w walce z drobnoustrojami.

Oto kilka z propozycji składników w jesienno-zimowym menu:

– zupy na bazie warzyw. Dostarczą Ci sporo energii, a przy tym rozgrzeją. Pamiętaj, aby do ich przygotowania użyć m.in. cebuli, pora, pietruszki, marchewki oraz np. dyni,
– ryby, a w szczególności morskie (śledź, makrela, łosoś, tuńczyk) – mowa o zdrowych tłuszczach – to także mowa o rybach. To także cenne źródło bardzo ważnej dla utrzymania prawidłowej pracy układu odpornościowego witaminy D,
– produkty bogate w witaminę C, a wśród nich: kiszona kapusta, szpinak, jagody, owoce cytrusowe, owoce dzikiej róży, kiszone ogórki, buraki, kalafior, grejpfruty, mandarynki,
– produkty bogatę w witaminę A, która pobudza odporność. Szukaj jej np. w marchewce, brokułach, pomidorach, papryce oraz kapuście,
– pestki dyni, rośliny strączkowe bogate w cynk oraz selen,
– orzechy włoskie – cenne źródło cynku oraz magnezu,
– czosnek i cebula, a także imbiru, chrzanu oraz pieprzu cayenne,
– wybieraj produkty zbożowe, które dostarczą Ci błonnika, magnezu oraz witamin,
– surowe warzywa i owoce.

Pamiętaj – jesteś tym, co jesz. Zdrowie zależy więc w dużej mierze od tego, jakie produkty znajdą się w Twoim jadłospisie.

 

DODAJ KOMENTARZ