Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Oleje roślinne i oliwy z oliwek wzbogacają nasza dietę dostarczając wiele składników odżywczych i witamin do naszego organizmu. Tylko czy wiemy tak naprawdę jakie wartości skrywają w sobie? Czy tylko nadają się do smażenia i jako dodatek do sałatek? Czy w kuchni mogą stanowić coś więcej? Z jakimi potrawami będą smakowały najlepiej? Zatem sprawdźmy co w sobie kryją.

Oleje roślinne:

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej arachidowy

Jest to lekki olej, dlatego idealnie nadaje się do sałatek jak i dań kuchni azjatyckiej. Jest bogaty w tłuszcze jednonienasycone. Otrzymywany jest z orzechów arachidowych.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze.

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej lniany

Ma cierpki smak, dlatego nie należy go podgrzewać, ale za to idealnie sprawdzi się jako dodatek do gotowanych warzyw i sałatek. Zawiera tłuszcze, wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz kwas linolowy i witaminę E.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej kokosowy

Idealny do smażenia i pieczenia. Jest odporny na wysoką temperaturę. Zawiera tłuszcze nasycone.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej rzepakowy

Zawiera witaminę A, D, E i K oraz zapobiega utracie witaminy C i B. Dobrze sprawdzi się jako dodatek do sałatek oraz do smażenia.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej z pestek dyni

Ma orzechowy smak i aromat, jest doskonały do zup i sosów. Dobrze smakuje również z surówkami i sałatkami. W swoim składzie ma witaminę A, C, D i E oraz z grupy B. Zawiera również kwasy tłuszczowe nienasycone.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

 

Olej słonecznikowy

W jego składzie możemy znaleźć dużo witaminy E. Bogaty jest w kwas linolowy. Odpowiedni do surówek i dań z grilla.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej sezamowy

Zawiera witaminę E i tak samo jak olej słonecznikowy posiada kwas linolowy. Ma ciemny kolor i mocny orzechowy smak. Doskonale nadaje się do dań kuchni azjatyckiej.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej migdałowy

Ma łagodny i słodki smak. Bardzo dobrze będzie komponował się z owocowymi sałatkami oraz daniami z drobiu. Zawiera bardzo dużo kwasu olejowego oraz linolowego i stearynowego. Ma w sobie wiele witamin i minerałów.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Olej winogronowy

To bardzo lekki olej zawierający dużo tłuszczy nienasyconych oraz witaminę E. Można dodawać go do sałatek lub smażyć na nim potrawy.

Sprawdź dział >> LIFESTYLE i ZDROWIE

Wiemy już jakie tajemnice kryją w sobie oleje, a jak to wygląda w przypadku oliwy z oliwek? Jakie drogocenne substancje w sobie zawiera? Przyjrzyjmy się.

 

Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

fot. pixabay.com / Oleje roślinne i oliwy z oliwek. Odkryj ich wartości odżywcze

Oliwa z oliwek

Stanowi źródło kwasów omega-3. Jest wyciskana z oliwek, dlatego jej spożywanie pozytywnie wpływa na zdrowie m.in obniża poziom cholesterolu.

Oliwa Extra Vergine (extra virgin olive oil)

Najdroższa i najlepsza oliwa. Należy spożywać ją na surowo.

Oliwa Wytłokowa (olive – pomace oil)

Stosuje się ją do sałatek i majonezu. Nie nadaje się do spożycia na surowo.

Oliwa Rafinowana (rafined olive oil)

Idealna do smażenia, pieczenia i gotowania.

Oliwa Wytłokowa Rafinowana (olio di sanse rettificato)

Nadaje się tylko do smażenia.

Oliwa Vergine (virgin olive oil)

Ma uniwersalne zastosowanie, można dodać ją do sałatek jak i smażyć i gotować.

Zwykła Oliwa Vergine (ordinary virgin olive oil)

Przeznaczona do gotowania i smażenia oraz do spożywania na surowo.

Oliwa (olive oil)

Mieszanka oliwy rafinowanej i vergine. Nadaje się do spożycia na surowo.

Polecamy również:
>> Ostropest plamisty i jego działanie

>> 10 najbardziej szkodliwych produktów spożywczych

BEmpire.pl – Pierwszy mutliblog w Polsce

About the author

Related