Polacy jeżdżą i biegają z GPS-em; coraz głośniej o smartwatchach. Liderem w mediach: Garmin.

W mediach społecznościowych sportowcy i biegacze częściej dyskutują o sprzęcie GPS niż fani motoryzacji i kierowcy - wynika z monitoringu mediów w IMM. Wiosną we wszystkich mediach pojawia się coraz więcej informacji na ten temat. Wśród producentów sprzętu największe zainteresowanie uczestników dyskusji w social media i dziennikarzy wywołują marki Garmin, TomTom i NaviExpert.

W mediach społecznościowych sportowcy i biegacze częściej dyskutują o sprzęcie GPS niż fani motoryzacji i kierowcy – wynika z monitoringu mediów w IMM. Wiosną we wszystkich mediach pojawia się coraz więcej informacji na ten temat. Wśród producentów sprzętu największe zainteresowanie uczestników dyskusji w social media i dziennikarzy wywołują marki Garmin, TomTom i NaviExpert.

Polacy jeżdżą i biegają z GPS-em; coraz głośniej o smartwatchach. Liderem w mediach: Garmin.

fot. IMM

Lato czeka!

IMM zbadał medialną dyskusję o wybranych producentach urządzeń i oprogramowania GPS. Analiza uwzględniła marki AutoMapa, Emapa, Garmin, Imagis, Mio Technology, NaviExpert, Navigon, Navmax, Navroad, Navteq, SmartGPS i TomTom. Jak wynika z monitoringu i analizy mediów, wiosna i lato sprzyjają zarówno dyskusjom o podróżach, jak i aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Tylko od marca o najpopularniejszych markach producentów sprzętu z GPS pojawiło się w mediach nawet o 2 tysiące wzmianek więcej niż jesienią i zimą. Polacy jeżdżą i

Opiniami na temat nawigacji Polacy najchętniej wymieniają się na Facebooku, forach dyskusyjnych i Twitterze. Bardzo popularnym źródłem są także serwisy z fotografiami – głównie Instagram, na którym lubimy chwalić się podróżami z wykorzystaniem nawigacji samochodowej, a także śledzonymi przez GPS w smartwatchach i smartfonach trasami biegowymi i rowerowymi.

Sprawdź dział >> TECHNOLOGIA

 

 

W trasę ze smartwatchem

Jak wynika z analizy profili autorów i kontekstu wypowiedzi w social media, o nawigacji GPS dyskutują dziś najczęściej sportowcy: głównie biegacze i rowerzyści. W okresie styczeń 2015 – maj 2016 słowa „biegać” i „bieganie” pojawiło się w kontekście dyskusji o monitorowanych markach sprzętu GPS aż ponad 15 tysięcy razy. Dla porównania, słowo „samochód” wystąpiło w tylko niespełna 9 tysiącach publikacji (w tym wpisów i komentarzy w social media, artykułów w prasie i audycji w radiu i TV).

W kontekście rozmów o GPS rośnie także popularność słowa „smartwatch”. Od stycznia do maja 2016 słowo w dyskusjach o monitorowanych markach pojawiło się ono ponad 800 razy wobec niewiele ponad 300 w analogicznym okresie rok wcześniej.

Polecamy również >> Lotte Wedel najpopularniejszą marką w branży producentów słodyczy

 

 

Pytania nie tylko o drogę

Producenci sprzętu GPS mają w mediach społecznościowych szerokie pole do popisu. Jak wynika z monitoringu social media w IMM, każdego tygodnia na Facebooku, Twitterze i na forach dyskusyjnych pojawia się ok. 150 pytań i próśb związanych z nawigacją. Polacy najczęściej pytają o to, jakie urządzenie wybrać, która marka jest najlepsza, a także zamieszczają rozmaite prośby o pomoc w rozwiązaniu problemów związanych z nawigacją.

Co myślicie na temat nawigacji w ciężarówce? potrzebna? zbędna? Jeżeli macie i używacie – co polecacie z doświadczenia?, Co sądzicie o nawigacjach? Jakie polecacie?, Jaki smartwatch z gps, doradźcie coś!, Serwis #Garmin.a w Warszawie – gdzie najlepiej? – czytamy na Facebooku i Twitterze.

Najczęstsze interakcje w dyskusjach o monitorowanych markach to polubienia – wynika z analityki w IMM. Publikacje o sprzęcie GPS rzadziej są komentowane i udostępniane.

Polacy jeżdżą i biegają z GPS-em; coraz głośniej o smartwatchach. Liderem w mediach: Garmin.

fot. IMM

Monitorowanie dyskusji i opinii w mediach społecznościowych służy markom w takich sytuacjach jako – nomen omen – nawigacja i źródło wiedzy na temat potrzeb i problemów użytkowników tego rodzaju sprzętu. Dzięki temu firmom i specjalistom łatwiej włączyć się w dyskusję i np. udzielić eksperckiej porady. Stało się to przede wszystkim dobrą metodą na szybką, proaktywną obsługę klienta, z której coraz częściej korzystają także producenci sprzętu elektronicznego.

Dyskusje w dobrym kierunku

Polacy lubią korzystać z nawigacji podczas jazdy autem lub uprawiania sportu, ale nie boją się wypominać wad i usterek sprzętu, z którego korzystają. Blisko 80% nacechowanych emocjami komentarzy w social media ma pozytywny wydźwięk wobec komentowanych marek. Pozostałe 20% to krytyka – wynika z danych zagregowanych w Module Analitycznym IMM.

Najczęściej pojawiającą się we wszystkich mediach marką producenta GPS jest Garmin. Co więcej, aż 80% komentarzy internautów na jej temat to publikacje pozytywne. W sieci najwięcej publikacji wspominających markę Garmin w kontekście GPS pojawia się na Facebooku i forum dyskusyjnym Garniak.pl („Forum Maniaków Garmina”). W mediach tradycyjnych Garmin wymieniany był najczęściej m.in. w magazynach „T3”, „Mobility”, „Przeglądzie Lotniczym”, na antenie radiowej Trójki i w telewizji TVN Turbo.

Jak wynika z danych w Module Analitycznym IMM, na drugim miejscu pod względem medialności w Polsce znajduje się TomTom. W internecie to zasługa publikacji na Facebooku, Instagramie i Twitterze, a w mediach tradycyjnych – w czasopismach „Świat Motocykli” i „Auto Świat”, a także w audycjach lokalnych oddziałów Polskiego Radia. Na szklanych ekranach, TomTom najczęściej pojawiał się w telewizji TVN Turbo.

Podium w rankingu popularności należy także dla marki NaviExpert, o której najgłośniej było na Twitterze, Facebooku i forach związanych z telekomunikacją i technologią mobilną (m.in. Telepolis.pl czy Android.com.pl). O NaviExper w mediach tradycyjnych najczęściej wspominali dziennikarze na łamach „Pulsu Biznesu”, a także w telewizji Polsat News.

Autor badania – Łukasz Jadaś, IMM

Metodologia: monitoring social media, portali internetowych, prasy, radia i telewizji w IMM w okresie 01.01.2015 – 31.05.2016. Badano najczęściej pojawiające się w mediach marki producentów urządzeń i oprogramowania GPS. Monitorowano publikacje, w których pojawiła się nazwa firmy wraz ze słowami „GPS” oraz „nawigacja”. Analizę wykonano w Module Analitycznym IMM.

Polecamy również:

>> Banki i ich aktywność w mediach. W I kwartale 2016 dominuje PKO Bank Polski

Podobne