Rest Day – ważny dzień treningowy

Każdy profesjonalny trener personalny lub zawodnik wie, że plan treningu to nie tylko same ćwiczenia, ale również "rest day", czyli dzień odpoczynku. Przerwa przy aktywnym trybie treningowym to nie lenistwo, tylko jeden z najważniejszych dni w całym tygodniu. Dlaczego? Już tłumaczymy!

Każdy profesjonalny trener personalny lub zawodnik wie, że plan treningu to nie tylko same ćwiczenia, ale również „rest day”, czyli dzień odpoczynku. Przerwa przy aktywnym trybie treningowym to nie lenistwo, tylko jeden z najważniejszych dni w całym tygodniu. Dlaczego? Już tłumaczymy!

Rest Day – Czemu warto?

Trenując codziennie w szybki sposób możemy przesadzić, dlatego odpoczynek powinien być ważnym elementem w każdym planie treningowym, niezależnie od dyscypliny. Konieczna jest przerwa między dwoma, a trzema dniami w tygodniu w zależności od intensywności treningu. Rest Day to elementarna część każdego dobrego planu treningowego, na którego składają się trzy rzeczy:

  • Dieta (polecamy dział zdrowie, gdzie nasi dietetycy piszą o zdrowym odżywianiu i diecie),
  • Treninig,
  • Odpoczynek.

Bez regeneracji systematyczny, intensywny trening i odpowiednie odżywianie nie dadzą oczekiwanego wyniku sportowego. Musimy obalić mit, który głosi, że czym więcej treningów, tym lepiej. Owszem systematyka to jeden z najważniejszych elementów w osiągnięciu sukcesu, zarówno w życiu prywatnym jak i sporcie, jednakże bez odpowiedniej ilości odpoczynku i regeneracji, nasz organizm w końcu odmówi współpracy. Tak jak w życiu, tak i w tej dziedzinie, brak równowagi pomiędzy regeneracją a treningiem niemal zawsze prowadzi do pogorszenia się wyników, osłabienia i innych impulsów wysyłanych przez nasz organizm (trzeba tylko zacząć je dobrze interpretować). Gdy zaczynasz odczuwać, że w miarę prosty trening nagle staje się ciężki do ukończenia, bóle mięśni nie mijają, pojawiają się bóle oraz sztywność stawów, duże zmęczenie, które z dnia na dzień się powiększa, pojawia się początek depresji, to na sto procent masz objawy przemęczenia. Ponadto bardzo zwiększasz ryzyko kontuzji, a lepiej odpoczywać aktywnie, niż z kontuzją i brakiem możliwości treningu przez kilka miesięcy.

Aktywny wypoczynek?

Jeżeli naprawdę nie możesz usiedzieć w domu, to polecamy 30 minutową jogę, wypad na rolki, popływać na basenie, przejażdżkę rowerem lub zwykły spacer. Na końcu lekkie rozciąganie i stretching. Tyle.

Brak odpoczynku jest jednym z największych błędów treningowych

Najlepsi profesjonaliści wykonują wszystkie treningi na wysokim poziomie, ale również posiadają umiejętność regeneracji ciała i umysłu (często można zobaczyć zdjęcia Ronaldo czy Messiego odpoczywającego w kriokomorze – wnioski nasuwają się same). Jeżeli będziesz pamiętać o tej synergii, to dużo szybciej osiągniesz wymarzoną formę.

Organizm wypoczęty = organizm w lepszej formie

Rest Day

fot. pixabay.com

Pamiętaj, że nie zniechęcamy Cię do ciężkich treningów (bo bez tego również ciężko o sukces), ale chcemy doradzić, żebyś zwrócił uwagę na sygnały, które wysyła Twój organizm. Ponadto damy Ci kolejny argument, który myślę, że przekona Ciebie do włączenia „Rest Day” do swojego planu treningowego (o ile jeszcze go nie masz).

Kiedy ciało jest odpowiednio wypoczęte to:

  • Wzrasta poziom enzymów przyspieszających spalanie tkanki tłuszczowej,
  • Mięśnie i ścięgna są bardziej sprężyste,
  • Obniża się poziom tkanki tłuszczowej w organizmie,
  • Zwiększa się wydolność serca,
  • Polepsza się koncentracja i sprawność mózgu.

Zatem warto czasem odpuścić poranny lub wieczorny trening, wyspać się dłużej, aby dać czas mięśniom na odnowę. Teraz możecie z ręką na sercu poleniuchować, nie łamiąc swojego planu treningowego!

Sprawdź również:
>> Jak zacząć biegać?
>> Triki na płaski brzuch

Podobne