SEO dla początkujących – Wstęp dla blogera

SEO dla początkujących

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO). Są to działania mające na celu zwiększenie ruchu oraz zyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych.

W Polsce stosuje się rozróżnienie pojęć optymalizacja (ang. on-page) oraz pozycjonowanie (ang. off-page), z angielskiego łatwo się domyślić, że główną różnicą jest miejsce działań. Obydwie nazwy często stosowane są zamiennie. W pierwszej opcji procesy wykonuje się bezpośrednio na stronie (np. metadane), natomiast w drugiej poza stroną (np. linkowanie). Nie martw się, wyróżnione słowa są wyjaśnione w dalszej części poradnika.

SEO dla początkujących

fot. pixabay.com

Optymalizacja

Optymalizacji dokonuje się w dwóch głównych strefach naszego bloga: w treści oraz w kodzie. Dostosowanie wszystkich wymienionych poniżej elementów bardzo skutecznie wpływa na pozycję w wyszukiwarkach.

  • Elementy w treści bloga (ważne, aby zgadzały się z tematem i treścią strony lub wpisu): tytuły, opisy, tagi, nagłówek, teksty alternatywne dla grafiki, nazwy elementów w menu lub widżetach.
  • Elementy w kodzie na blogu (przydatne i polecane jest korzystanie z niezbędnych narzędzi od Google): dostosowanie do W3C, odpowiednie oddzielenie kodu z treścią od kodu z wyglądem bloga, poprawa czasu ładowania strony, rozwiązywanie problemu powielonej treści w kodzie (np. Stosowanie kanonicznych URL-i), instalacja kodów Google Analitycs oraz Search Console.
SEO dla początkujących

>> Zapraszamy do działu Technologia

SEO dla początkujących

fot. pixabay.com

Pozycjonowanie

Na pozycjonowanie duży wpływ ma optymalizacja bloga, ale przede wszystkim, to procesy mające na celu uzyskanie pozycji w wyszukiwarkach. Jedną z najpopularniejszych metod jest linkowanie (ang. Link building) – zwiększa bezpośrednio pozycję w wyszukiwarkach, a pośrednio zwiększa ilość wejść na bloga oraz liczbę linków zwrotnych. Linkowanie dzieli się na wewnętrzne i zewnętrzne, czyli w obrębie bloga (linki ułatwiające poruszanie się po blogu – sitemapa) oraz poza blogiem (linki odsyłające do bloga lub odwrotnie). Zarówno w linkowaniu wew. oraz zew. występują dwie podkategorie linków:

  • Naturalne – wstawianie linków do treści uznanej za wartościową, zazwyczaj jest to na zasadzie wymiany linków lub postów gościnnych oraz innych metod współpracy,
  • Nienaturalne – zamieszczane przez roboty spamujące itp. np. poprzez systemy wymiany linków, skuteczne i niedrogie rozwiązanie, lecz wyszukiwarki są coraz bardziej uczulone na ten rodzaj linkowania.

To na tyle, jeśli chodzi o wstępne wyjaśnienie i wprowadzenie do SEO. Już wkrótce ukaże się poradnik, w którym pokażę jak krok po kroku przeprowadzić powyższe procesy. SEO czyni cuda, każdy się może o tym przekonać.

Zobacz również:

>> Blogger czy WordPress, który wybrać?

>> Kopia zapasowa – Blogger.com

About the author

Related

JOIN THE DISCUSSION

Comments

  • Wojciech Szwemin 2 maja 2016 at 20:43

    Jeśli jest jakieś zagadnienie z SEO lub innych tematów, którego nie rozumiesz, a zależy Ci by je poznać, podaj je w komentarzu. Wyjaśnimy je dla Ciebie i dla wielu innych osób : )