Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm

Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm

Spis treści

Warszawa, Poznań i Kraków – gracze Pokemon GO z tych trzech polskich miast są najbardziej aktywni w mediach społecznościowych. Jak wynika z monitoringu mediów społecznościowych przeprowadzonego przez IMM, każdego dnia Polacy ponad 10 tysięcy razy wspominają o przebojowej aplikacji.

Wcześniej, na uzbieranie takiej liczby wpisów o Pokemonach, potrzeba było ponad 2 miesięcy.

Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm
fot. IMM / Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm

Dziennik Elbląski, 20.07.2016

Dwumiesięczna norma w jeden dzień dzięki Pokemon GO

Trzeba złapać je wszystkie – mówią internauci i gracze z całego świata. Mobilna gra Pokemon GO, wykorzystująca geolokalizację i rzeczywistość rozszerzoną, podbiła również serca Polaków.

Od dnia premiery pojawia się ponad 10 tysięcy polskojęzycznych komentarzy na jej temat każdego dnia – tyle samo, ile dotychczas w ciągu dwóch miesięcy. Od maja do czerwca Polacy wspomnieli o Pikachu – jednym z najbardziej rozpoznawalnych (i pożądanych w Pokemon GO) pokemonów – ok. 500 razy. Od lipca jest to dzienna liczba wzmianek.

Temat podjęła także prasa – tylko w lipcu w druku pojawiło się blisko 250 wzmianek o grze.

Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm
fot. IMM / Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm

Najbardziej aktywni w mediach społecznościowych są gracze z Warszawy, Poznania i Krakowa. Te miasta najczęściej pojawiają się w dyskusjach o grze. Na kolejnych miejscach znajdziemy także Wrocław, Szczecin oraz Łódź.

W kontekście gry internauci często wspominali również o Sosnowcu oraz Opolu. Powód? Polacy chętnie udostępniali związane z grą ciekawostki z tych miast. Mieszkaniec Sosnowca miał zostać nocą obudzony przez poszukiwacza stworów, a w Opolu na najlepszych łowców Pokemonów czeka… praca.

Ciemna strona pokemona?

Aż 70% komentarzy w mediach społecznościowych na temat Pokemon Go ma pozytywny wydźwięk. Oznacza to, że gracze polubili tę zabawę i przychylnie wypowiadają się na jej temat.

Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm
fot. IMM / Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm

Najczęściej chwali się jej walory rozrywkowe i możliwość spędzenia wolnego czasu na świeżym powietrzu w nowy sposób. Polscy gracze doceniają także wartość integracyjną i społecznościową gry – na Facebooku umawiają się już na wspólne spacery połączone z poszukiwaniem Pokemonów.

Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm
fot. IMM / Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm

Najgłośniejsza krytyka Pokemon GO w social media w Polsce miała związek z kontrowersjami wokół możliwości gry na terenach Muzeum Auschwitz-Birkenau. Dyrekcja muzeum zaapelowała, by obszar byłego obozu koncentracyjnego został wyłączony z gry. Z podobnym problemem boryka się m.in. Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie.

Pozostałe negatywne komentarze dotyczą jakości gry, oszustw i przestępstw z nią związanych, a także kilku kuriozów, m.in. narażania się na utratę zdrowia lub życia podczas poszukiwań wirtualnych stworów.

Gracze mocno zaangażowani

63% autorów komentarzy o Pokemon GO to mężczyźni. Nazwa gry najczęściej pojawia się na Twitterze – znajdziemy tam blisko 50% wszystkich komentarzy na jej temat.

Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm
fot. IMM / Polowanie w Pokemon GO? Warszawa, Poznań i Kraków liderami; w grze coraz więcej marek i firm

Wzmianki o Pokemon GO są nieustannie bardzo angażujące. Dziennie, zyskują łącznie nawet ponad 800 000 interakcji. O grze w sieci piszą wszyscy – od youtuberów przez Maffashion po serwisy TVP Info czy TVN24.

Niektóre z najbardziej angażujących publikacji związanych z Pokemon Go to m.in.:

Wśród serwisów internetowych, na wzmiankę o Pokemon Go najczęściej można było trafić na JoeMonster.org, DobreProgramy.pl i Gry.Onet.pl. 34% z blisko 300 artykułów w lipcu to publikacje serwisów o profilu ogólnoinformacyjnym, 30% – kultura/rozrywka, 28,5% – IT i nowe technologie. 4% tekstów to jednak także materiały portali z branży finansowej, m.in. BusinessInsider.com.pl, Bankier.pl czy Wyborcza.biz. Dziennikarze najczęściej poruszali tam temat zysków, jakie z odrodzenia Pokemonów może czerpać Nintendo, i z pierwszych pozytywnych reakcji giełdy na popularność nowej gry.

Pokemarketing w pełni

Pozytywny wydźwięk i ogromna popularność tematu to wymarzone okoliczności także dla marek. W jaki sposób obecne w mediach społecznościowych polskie firmy podjęły ten wątek?

Pokemon GO wymaga spacerów, a zatem zareagowli producenci i sprzedawcy obuwia, m.in. ButSklep.pl:

Producent sprzętu kuchennego Solgaz chwalił się znalezieniem ognistego pokemona pod fabryką firmy:

Spacery w słusznej sprawie? Pokemon GO i pomoc bezdomnym psom to doskonałe połączenie. Udowadnia to m.in. stowarzyszenie „Podaj Łapę”:

Mentos proponował przekąskę podczas gry:

Do tematu nawiązało też Lenovo:

Warszawska galeria handlowa Złote Tarasy pochwaliła się polowaniem na własnym terenie:

Podobnie Stary Browar w Poznaniu:

Ceneo przypomniało jednego z najbardziej popularnych pokemonowych memów ostatnich dni:

Producent aplikacji mobilnych WhallaLabs zamieścił trafną obserwację:

Szybko zareagowały także sklepy z gadżetami i zabawkami, m.in. Menago.pl::

Pokemony w Białymstoku łapał Dr Tusz, producent tuszów i tonerów do drukarek:

Stworki zawiały także do redakcji Bonnier Business Polska, wydawcy portalu Bankier.pl i „Pulsu Biznesu„:

Z tematem zmierzyły się nawet uniwersytety i szkoły wyższe:

Pokemonowy spacer połączony ze zwiedzaniem lub nauką języka? Czemu nie!

Podobne przykłady możnaby mnożyć. Jak podaje portal PRoto.pl, Pokemon GO to także pole do popisu w dziedzinie marketingu miejsc.

Menedżerowie lokali, wykorzystując umiejscowienie PokeStopów i PokeGymów (w których gracze mogą się pojedynkować) oraz płatne Lure Module – swoiste wabiki – przyciągają do siebie graczy, którzy są potencjalnymi klientami – czytamy.

Polscy przedsiębiorcy zaczęli już korzystać z tej szansy.

IMM w kontekście Pokemon GO zaobserwował także zwiększoną aktywność na facebookowych stronach typu „spotted”. Jak poinformowała firma SimilarWeb, zajmująca się badaniem ruchu w internecie, są dni, kiedy internauci spędzają z grą Pokemon GO więcej czasu, niż na Instagramie czy Snapchacie.

Redakcja

Powiązane artykuły