Wirtualna rzeczywistość. Historia VR

Wirtualna rzeczywistość. Historia VR

Spis treści

Wirtualna rzeczywistość. Historia VR

Nowoczesna technologia idzie nieustannie do przodu. Dziś świat wykorzystujący technologie komputerowe nie jest w stanie praktycznie bez niej funkcjonować. Nic w tym dziwnego. W końcu rozwijamy się w ogromnym tempie. Wszytko działa na zasadzie wybitnie wzmożonego rozwoju oraz powstawania nowatorskich technologii i rozwiązań technicznych. W obecnych czasach jedną z budzących silne emocję i cieszącą się dużym zainteresowaniem jest technologia wirtualnej rzeczywistości, łącząca obrazy realne z nieograniczoną fikcją.

Oczywiście na przestrzeni wieków obraz stawał się coraz wyraźniejszy, bardziej kolorowy, rzucany na poprawiające jakość powierzchnie czy w końcu wyświetlany na specjalnie stworzonych do tego ekranach – od prostych kineskopów po nowoczesne panele OLED. Interakcja człowieka z materiałem wideo, nawet w przypadku najnowocześniejszych dziś Smart TV, wciąż ogranicza się jednak w gruncie rzeczy do tego samego co przed laty – biernego obserwowania wydarzeń na ekranie.

W kwestii interakcji człowieka z ruchomym obrazem technologia zapisała wiele przełomowych rozwiązań od powstania kinetoskopu z 1891r. W pierwszych z kilku zaplanowanych artykułów dotyczących technologii wirtualnej rzeczywistości zaprezentujemy kluczowe daty, które przyczyniały się do powstania wirtualnej rzeczywistości i technologii, która sprosta połączeniu dwóch odmiennych światów- rzeczywistego i wirtualnego:

1962r.

Historia pokazuje, że sprzęt, który udostępniał wirtualną rzeczywistość jest starszy, niż grafika komputerowa. W 1962 roku Morton Heilig stworzył Sensoramę. Urządzenie to wyświetlało przed oczami użytkownika krótkie filmy, dzięki czemu miało się złudzenie przebywania w innej rzeczywistości.

Sprawdź dział >> TECHNOLOGIA

1965r.

Wirtualna rzeczywistość. Historia VR
fot. resumbrae.com

Ivan Sutheraland, ojciec grafiki komputerowej, w połowie lat 60. ubiegłego wieku pokazał Ultimate Display. Był to pierwszy sprzęt (o dodatkowo dużych rozmiarach i wadze), który potrafił generować wirtualną rzeczywistość. Zwany mieczem Damoklesa ze względu na podczepienie na suficie.

Lata 70.

W 1977 Dan Sandin zaprezentował przełomowy wynalazek – kontroler w postaci rękawicy. Pozwalała ona na interakcje użytkownika z wirtualnymi mapami. Ten wynalazek będzie dla Hollywoodu niesamowitym gadżetem stosowanym na planach, czego przykładem jest Tom Cruise, używający rękawicy w filmie pt. Raport mniejszości. Dodatkowo w tych samych czasach amerykańskie miasteczko Aspen zostało w całości przeniesione do komputera. Całe miasto zostało sfotografowane w ogromnej liczbie zdjęć, by następnie stworzyć trójwymiarowe modele każdego obiektu, nakładając na nie zrobione zdjęcia. Ostatecznie Aspen zagościło w wirtualnej rzeczywistości jako Aspen Movie Map. Wirtualna rzeczywistość. Historia VR

Lata 80.

Niedługo później powstał „przodek” Kinecta, czyli kamery, która potrafi przenieść ruchy naszego ciała do rzeczywistości wirtualnej. Na początku lat 80. zostało uruchomione przez Myron Krueger laboratorium VR, w którym użytkownik mógł nawiązywać interakcje z wirtualnymi obiektami za pomocą własnego ciała.

Lata 90.

Wirtualną rzeczywistością zaczynały interesować się nowe osoby. Steve Mann stworzył przodka Google Glass, Jaron Lanier założył VPL Research, pierwszą firmę, która produkowała gogle i rękawice do obsługi wirtualnej rzeczywistości. Co ciekawe NASA także była aktywnie zainteresowana VR i stworzyła własną wirtualną rzeczywistość oraz urządzenia do jej obsługi.

W 1991 powstał przodek Oculus Rift. Dzięki Amidze gracze mogli skorzystać ze środowiska o nazwie 1000CS, obsługując je własnym ciałem. Gracz miał na głowie hełm VR i znajdował się na specjalnej platformie, otoczony pierścieniem czujników, które śledziły jego ruchy. Wirtualna rzeczywistość. Historia VR

XXI wiek

Wirtualna rzeczywistość. Historia VR
fot. wikimedia

W 2009 roku Nokia Research Center zaprezentowało okulary AR (Augmented Reality) z możliwością wykorzystania technologii śledzącej ruch gałek ocznych do sterowania obrazem, a dwa lata później pojawia się prototyp Oculus Rift  —  sprzętu, który powoduje istny wybuch zainteresowania wirtualną rzeczywistością.

W następnym artykule omówiony zostanie dzisiejszy stan technologiczny gogli VR. Zapraszamy za tydzień 🙂

Polecamy również:
>> NAVITEL E500 – test i recenzja

>> 7 cudów świata starożytnego

Wirtualna rzeczywistość. Historia VR

Redakcja

Powiązane artykuły