Jak dostosować panel Google Analytics.
Artykuł prezentuje możliwości, dostęp oraz obsługę Google Analytics (GA). Prezentacja jest opisana pod osoby posiadające własnego bloga i przedstawiona w sposób, jak najbardziej praktyczny oraz zrozumiały dla tych, którzy mają styczność z GA po raz pierwszy.
Ze względu na ilość możliwości oferowanych przez usługę, większość jest opisana krótko, lecz szczegółowo. Prezentację podzieliłem na części, by skupić się na poszczególnych elementach, które chcę wyjaśnić.
O tym, jak połączyć Google Anatylics z blogiem opisałem we wcześniejszym artykule: Instalacja Google Analytics na Bloggerze.
Połączone, to teraz trzeba się dowiedzieć, jak z tego korzystać. Podgląd do statystyk można uzyskać, logując się na głównej stronie GA oraz po przejściu do zakładki Raportowanie.


Po lewej stronie ukaże się menu nawigacyjne, podzielone na szczegółowe kategorie i podkategorie. Każda zakładka tego panelu zostanie omówiona i wyjaśniona. Przedstawię przykłady oraz możliwości, jakie można osiągnąć dzięki każdej usłudze GA.
Zacznę od początku. Pierwszą pozycją w menu są Panele Informacyjne, w których znajduje się podsumowanie wszystkich informacji, jakie można uzyskać dzięki GA.

Nie dość, że ilość oraz rodzaj informacji są bardzo liczne, to jeszcze można dostosować panel, dodawać, usuwać lub zmieniać wygląd każdego widżetu czy wykresu, a nawet tworzyć nowe panele. W prosty sposób można uzyskać dostosowany układ, jaki nam odpowiada. W dalszej części pokażę, jak zbudować przykładowy układ z informacjami ważnymi dla osób blogujących.
Jak dostosować panel Google Analytics?
Panel dzieli się na widżety oraz segmenty. Widżety to wszystkie dostępne rodzaje informacji, a w segmentach możemy ustalić, z jakiego obszaru mają być dane informacje, np. Wszyscy Użytkownicy. Przedstawiam domyślny układ Panelu:

Odbiegając na chwilę od tematu, wiem, że to początek artykułu i kolejna grafika. Będzie jej sporo, ale to wszystko po to, by każdy zobaczył i łatwiej zrozumiał, o czym jest mowa w danej części poradnika. Teraz zaczynam „remont” Panelu.

W pierwszej kolejności sprawdzam, jakie układy Panelu są dostępne. Klikam Dostosuj panel u góry po prawej stronie.
Wyświetli się okienko z dostępnymi układami Panelu. Mi akurat odpowiada domyślny (50%/50%), ale każdy ma swój gust i może wybrać, który zechce.

Układ strony Panelu już mam. Teraz dodam widżety, które chcę widzieć w moim Panelu oraz usunę niepotrzebne elementy domyślnie w nim się znajdujące. Widżety można swobodnie edytować lub zmieniać ich kolejność metodą „drag and drop”. Po najechaniu kursorem na element Panelu ukażą się ikonki do edycji lub usunięcia danego elementu. Nowy widżet dodaję, klikając + Dodaj widżet.

>> Zapraszam do działu Bloger

Dodając nowy lub edytując już istniejący, do wyboru jest informacja oraz sposób jej przedstawienia (dane, oś czasu, geomapa, tabela oraz wykresy kołowe i słupkowe), ogólnie lub na żywo. Można dodać filtry dla wyświetlanych informacji oraz porównać kilka między sobą. Wybrałem wykres słupkowy pokazujący ilość wejść na bloga względem miesięcy. Wedle gustu i potrzeb można dodać więcej filtrów. Efekt pokazany obok.

Kolejny element to położenie na mapie odwiedzających bloga. Przydaje się, gdy np. prowadzimy bloga o podróżach lub w kilku językach i chcemy wiedzieć, z jakich krajów są odwiedzający.
Jak dostosować panel Google Analytics.

Ważną informacją dla mnie jest również, czas pobytu na blogu oraz poszczególnych podstronach. Chcę wiedzieć, co najbardziej interesuje czytelnika oraz gdzie najwięcej czasu przebywa.

Teraz coś dla tych, którzy mają zamiar powiązać bloga z zarabianiem, ważny element, o który często proszą Cię blogowi pracodawcy, to unikalne odsłony.
Jak dostosować panel Google Analytics.
Małe podsumowanie
To są przykładowe elementy, jakie można zamieszczać w Panelu Informacyjnym na stronie Google Analytics. Konfigurowanie, ustawianie kolejności i pozostałe konfiguracje są wedle gustu użytkownika.
Link do szablonu, który utworzyłem podczas tego artykułu – TUTAJ. Szablon zostanie dodany jako nowy i osobny Panel Informacyjny. Wchodząc na podany link, musisz wybrać witrynę, dla której mają być wyświetlane informacje w panelu oraz wpisać nazwę panelu. To wszystko.
W następnej części pojawi się zagadnienie Search Console oraz sposoby na uzyskanie cennych fraz kluczowych pomagających zwiększyć zasięg i skuteczność Twojego bloga. W tym wpisie to już wszystko, co chciałem przekazać na temat Paneli Informacyjnych. Wiem, jak wiele osób zraża się, gdy po raz pierwszy odwiedza GA i widzi naprawdę sporo elementów, zakładek. Dużo ludzi nie wie, jak i gdzie to ugryźć. Mam ogromną nadzieję, że pomogłem, pokazując sposób, w jaki można dostosować podgląd statystyk wedle swoich potrzeb i gustu.
Jak dostosować panel Google Analytics.
Zobacz również: