SEO dla początkujących
Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO). Są to działania mające na celu zwiększenie ruchu oraz zyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych.
W Polsce stosuje się rozróżnienie pojęć optymalizacja (ang. on-page) oraz pozycjonowanie (ang. off-page), z angielskiego łatwo się domyślić, że główną różnicą jest miejsce działań. Obydwie nazwy często stosowane są zamiennie. W pierwszej opcji procesy wykonuje się bezpośrednio na stronie (np. metadane), natomiast w drugiej poza stroną (np. linkowanie). Nie martw się, wyróżnione słowa są wyjaśnione w dalszej części poradnika.
Optymalizacja
Optymalizacji dokonuje się w dwóch głównych strefach naszego bloga: w treści oraz w kodzie. Dostosowanie wszystkich wymienionych poniżej elementów bardzo skutecznie wpływa na pozycję w wyszukiwarkach.
- Elementy w treści bloga (ważne, aby zgadzały się z tematem i treścią strony lub wpisu): tytuły, opisy, tagi, nagłówek, teksty alternatywne dla grafiki, nazwy elementów w menu lub widżetach.
- Elementy w kodzie na blogu (przydatne i polecane jest korzystanie z niezbędnych narzędzi od Google): dostosowanie do W3C, odpowiednie oddzielenie kodu z treścią od kodu z wyglądem bloga, poprawa czasu ładowania strony, rozwiązywanie problemu powielonej treści w kodzie (np. Stosowanie kanonicznych URL-i), instalacja kodów Google Analitycs oraz Search Console.
SEO dla początkujących
>> Zapraszamy do działu Technologia
Pozycjonowanie
Na pozycjonowanie duży wpływ ma optymalizacja bloga, ale przede wszystkim, to procesy mające na celu uzyskanie pozycji w wyszukiwarkach. Jedną z najpopularniejszych metod jest linkowanie (ang. Link building) – zwiększa bezpośrednio pozycję w wyszukiwarkach, a pośrednio zwiększa ilość wejść na bloga oraz liczbę linków zwrotnych. Linkowanie dzieli się na wewnętrzne i zewnętrzne, czyli w obrębie bloga (linki ułatwiające poruszanie się po blogu – sitemapa) oraz poza blogiem (linki odsyłające do bloga lub odwrotnie). Zarówno w linkowaniu wew. oraz zew. występują dwie podkategorie linków:
- Naturalne – wstawianie linków do treści uznanej za wartościową, zazwyczaj jest to na zasadzie wymiany linków lub postów gościnnych oraz innych metod współpracy,
- Nienaturalne – zamieszczane przez roboty spamujące itp. np. poprzez systemy wymiany linków, skuteczne i niedrogie rozwiązanie, lecz wyszukiwarki są coraz bardziej uczulone na ten rodzaj linkowania.
To na tyle, jeśli chodzi o wstępne wyjaśnienie i wprowadzenie do SEO. Już wkrótce ukaże się poradnik, w którym pokażę jak krok po kroku przeprowadzić powyższe procesy. SEO czyni cuda, każdy się może o tym przekonać.
Zobacz również: