SEO dla początkujących – Wstęp dla blogera

SEO dla początkujących

Spis treści

SEO dla początkujących

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO). Są to działania mające na celu zwiększenie ruchu oraz zyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych.

W Polsce stosuje się rozróżnienie pojęć optymalizacja (ang. on-page) oraz pozycjonowanie (ang. off-page), z angielskiego łatwo się domyślić, że główną różnicą jest miejsce działań. Obydwie nazwy często stosowane są zamiennie. W pierwszej opcji procesy wykonuje się bezpośrednio na stronie (np. metadane), natomiast w drugiej poza stroną (np. linkowanie). Nie martw się, wyróżnione słowa są wyjaśnione w dalszej części poradnika.

SEO dla początkujących
fot. pixabay.com

Optymalizacja

Optymalizacji dokonuje się w dwóch głównych strefach naszego bloga: w treści oraz w kodzie. Dostosowanie wszystkich wymienionych poniżej elementów bardzo skutecznie wpływa na pozycję w wyszukiwarkach.

  • Elementy w treści bloga (ważne, aby zgadzały się z tematem i treścią strony lub wpisu): tytuły, opisy, tagi, nagłówek, teksty alternatywne dla grafiki, nazwy elementów w menu lub widżetach.
  • Elementy w kodzie na blogu (przydatne i polecane jest korzystanie z niezbędnych narzędzi od Google): dostosowanie do W3C, odpowiednie oddzielenie kodu z treścią od kodu z wyglądem bloga, poprawa czasu ładowania strony, rozwiązywanie problemu powielonej treści w kodzie (np. Stosowanie kanonicznych URL-i), instalacja kodów Google Analitycs oraz Search Console.
SEO dla początkujących

>> Zapraszamy do działu Technologia

SEO dla początkujących
fot. pixabay.com

Pozycjonowanie

Na pozycjonowanie duży wpływ ma optymalizacja bloga, ale przede wszystkim, to procesy mające na celu uzyskanie pozycji w wyszukiwarkach. Jedną z najpopularniejszych metod jest linkowanie (ang. Link building) – zwiększa bezpośrednio pozycję w wyszukiwarkach, a pośrednio zwiększa ilość wejść na bloga oraz liczbę linków zwrotnych. Linkowanie dzieli się na wewnętrzne i zewnętrzne, czyli w obrębie bloga (linki ułatwiające poruszanie się po blogu – sitemapa) oraz poza blogiem (linki odsyłające do bloga lub odwrotnie). Zarówno w linkowaniu wew. oraz zew. występują dwie podkategorie linków:

  • Naturalne – wstawianie linków do treści uznanej za wartościową, zazwyczaj jest to na zasadzie wymiany linków lub postów gościnnych oraz innych metod współpracy,
  • Nienaturalne – zamieszczane przez roboty spamujące itp. np. poprzez systemy wymiany linków, skuteczne i niedrogie rozwiązanie, lecz wyszukiwarki są coraz bardziej uczulone na ten rodzaj linkowania.

To na tyle, jeśli chodzi o wstępne wyjaśnienie i wprowadzenie do SEO. Już wkrótce ukaże się poradnik, w którym pokażę jak krok po kroku przeprowadzić powyższe procesy. SEO czyni cuda, każdy się może o tym przekonać.

Zobacz również:

>> Blogger czy WordPress, który wybrać?

>> Kopia zapasowa – Blogger.com

Redakcja

Powiązane artykuły