Wirtualna rzeczywistość. Stan technologii i standardy VR
W poprzednim artykule poruszona została historia wirtualnej rzeczywistości. Dziś przejdziemy do stanu technologii i standardów VR.
W technologię VR zainwestowali m.in. Facebook, Sony, HTC, Valve, Samsung. Cały czas jest także postęp technologiczny, dzięki któremu jest poprawiana jakość generowanego obrazu w goglach VR, a także zmniejszanie sprzętu, dzięki postępującej miniaturyzacji. Są to przesłanki wystarczające, aby można wysnuć wniosek, że VR to nie chwilowy trend.
Przyrząd optyczny zwany stereoskopem (gdzie widziało się fotografie) jest pierwowzorem wszelkich okularów VR. Rozwój technologii umożliwił coś więcej niż tylko oglądanie statycznych obrazów. Fotografie zostały zastąpione małymi wyświetlaczami, gdzie poprzez obróbkę jest możliwość obejrzenia animacji bądź filmu. Firma Google po sukcesie Oculus Rift również spróbowała swoich sił w VR. Wirtualna rzeczywistość. Stan technologii i standardy VR
Wiosną tego roku zadebiutowały na rynku najważniejsze technologie VR. Poniżej prezentujemy najważniejsze propozycję, które są już lub będą dostępne dla konsumentów. Ogromny sukces Oculus Rift na Kickstarterze spowodował napływ konkurencji w postaci PlayStation VR (dawniej Project Morpheus) i HTC Vive oraz Samsung Gear VR. Oto najpopularniejsze urządzenia:
Oculus Rift
Oculus Rift to szósty z kolei prototyp stworzony przez Palmera Luckeya. Ta wersja osiągnęła sukces na Kickstarterze, przebijając cel zbiórki o niemal 1000%. Ona też była powodem do kupienia firmy Oculus VR przez Marka Zuckerberga.
Specyfikacja techniczna Oculus Rift:
- Rozdzielczość: 2160×1200 pikseli (1080×1200 na jedno oko)
- Częstotliwość odświeżania: 90 Hz
- Pole widzenia: 110 stopni
- Śledzenie ruchu głowy: 6 kierunków
- Waga: 380g
- Platforma: Microsoft Windows
- Złącza: 1x HDMI 1.3 i 2x USB 3.0
HTC Vive
Został zaprezentowany na początku 2014 roku przez tajwańskie HTC i amerykańskie Valve. Zestaw składa się z gogli, dedykowanych kontrolerów oraz dwóch bezprzewodowych kamer, które razem z laserowymi czujnikami znajdującymi się w goglach umożliwiają dokładne śledzenie naszych ruchów na powierzchni 4,5×4,5 metra.
Specyfikacja techniczna HTC Vive:
- Rozdzielczość: 2160×1200 pikseli (1200×1080 na jedno oko)
- Częstotliwość odświeżania: 90 Hz
- Pole widzenia: 110 stopni
- Śledzenie ruchu: 37 laserowych czujników + 2 kamery Lighthouse
- Waga: nie podano
- Platforma: Microsoft Windows, Linux, OS X
- Złącza: 1x HDMI 1.3 i 2x USB 3.0
PlayStation VR
Zainteresowanie Sony wirtualną rzeczywistością sięga aż lat 90. XX wieku. Wyszły też wtedy urządzenia z tym związane, jednak nie odniosły sukcesu. PlayStation VR (znane wcześniej jako Project Morpheus) ma być tym, czym PlayStation 4 wobec Xbox One. Dodatkowo PlayStation VR będzie kompatybilne z PlayStation 4, dzięki czemu kosztowny komputer nie znajdzie się w koniecznych wydatkach. Wirtualna rzeczywistość. Stan technologii i standardy VR
Specyfikacja techniczna PlayStation VR:
- Rozdzielczość: 1920×1080 pikseli (960×1080 na jedno oko)
- Częstotliwość odświeżania: 120 Hz
- Pole widzenia: 100 stopni
- Śledzenie ruchu: 6 kierunków
- Waga: nie podano
- Platforma: PlayStation 4
Samsung Gear VR
Gear VR to wspólne przedsięwzięcie Samsunga i Oculusa, które dla Oculus VR nie stanowi żadnej konkurencji z prostej przyczyny. Gear VR „rusztowanie” dla smartfonu Samsunga – Galaxy S6 i S6 Edge oraz Galaxy Note 4. Każdy z wymienionych modeli jest przeznaczony jako ekran i jednostka obliczeniowa dla gogli. Oczywistą wadą jest to, że obraz widziany na ekranie smartfona przez specjalne soczewki jest jakościowo gorszy od tego w pełnoprawnych goglach VR.
Specyfikacja techniczna Samsung Gear VR:
- Rozdzielczość: zależnie od telefonu
- Częstotliwość odświeżania: zależnie od telefonu
- Pole widzenia: 96 stopni
- Śledzenie ruchu: akcelerometr i żyroskop ze smartfona
- Waga: nie podano
- Platforma: Android (Oculus Store)
- Złącza: microUSB, microSD
Jak możemy zauważyć, specyfikacje różnych urządzeń producentów gogli nie różnią się znacząco. Jedne są dedykowane do zamkniętych systemów i urządzeń już istniejących, natomiast inne mają zastosowanie do ogólnodostępnych darmowych systemów operacyjnych. Świadczy to o tym, że jest bardzo duże zainteresowanie tym sektorem wśród wiodących producentów technologii nowoczesnej. Również możemy wyciągnąć wniosek, że ta technologia będzie dalej znacząco rozwijana i promowana na świecie nowinek technologicznych, co z pewnością przełoży się na zainteresowanie wśród prywatnych użytkowników, fanów gier, deweloperów, twórców kina, oraz każdego kto będzie widział szanse na wykorzystanie nowej technologii wirtualnej rzeczywistości. Podobnie jak z wprowadzeniem stereoskopowego 3D dużo firm chciało „wypić śmietankę”, tak samo będzie przy rzeczywistości wirtualnej. Jednak czy znajdzie się zapotrzebowanie na gogle VR? Wirtualna rzeczywistość. Stan technologii i standardy VR
Za tydzień znajdziecie część odpowiedzi, dowiadując się więcej na temat powiązania rynku gier video z goglami rzeczywistości wirtualnej 🙂
Polecamy również:
>> Wirtualna rzeczywistość. Historia VR
>> Phoenix Towers – ekologiczne wieże